zondag 12 januari 2014

Lemon curd om je vingers, de spatel en de pan bij af te likken

Wat is er heerlijker dan op een luie zondag heerlijk in de keuken te staan?



Lief maakte de scones en ik de lemon curd, dat kan ik het beste. 
Want die moet geproeft worden, en dat kan ik het beste :)

Na veel proeven, verlekkerd de oven inkijken was het eindelijk tijd om te genieten van rust, thee en dit lekkers


de lemon curd was van Francesca kookt trouwens
recept:


- 2 citroenen

- 200gr fijne suiker
- 125gr roomboter, op kamertemperatuur
- 2 eieren

Wat je gaat doen

Rasp de 2 citroenen en pers het sap uit. Het sap haal ik altijd even door een fijn zeefje zodat er geen pitjes of dikke vliesjes meer in kunnen zitten.
Zet een pannetje met een laagje water op en zet daarop een wat grotere vuurvaste kom. De onderkant van de kom moet net in de pan kunnen, maar niet het water raken. Laat het water op medium vuur koken. Dit is je au bain-marie basis waarmee de lemon curd wordt gemaakt.
Doe de citroenrasp, suiker en roomboter in de kom en laat de boter smelten terwijl je het door elkaar roert. Zodra het helemaal gesmolten is en een goed vermengt papje is, roer je de citroensap erdoor.
Klop de eieren los in een aparte schaal en schenk die daarna bij het mengsel. Roer wederom goed door. En nu moet je geduld hebben. Door de hitte zal het langzaam een dikke pasta worden. Bijna alsof je custard aan het maken bent. Blijf geregeld roeren en zorg dat het mengsel niet gaat koken. De ene keer gaat het wat sneller bij me als de andere keer, houd rekening met 10 tot 20 minuten. Als het niet snel genoeg gaat dan kun je een beetje smokkelen, zet dan het vuur wat hoger.
Als de lemon curd de voor jou gewenste dikte heeft, haal je de kom (voorzichtig) van de pan af en laat je de curd afkoelen. Bewaar de curd in een afgesloten pot in de koelkast en dan is het zeker 2-3 weken houdbaar.

1 opmerking:

  1. Ik ben groot van Lemon Curd. Als ik dit zo zie is het toch tijd om het een keer zelf te gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...